Vitalijovo ohlédnutí za VC Malajsie

30. března 2015 v 22:49 | Michelino |  Vitalij Petrov
Vitalij začal psát blog pro stránku motorsport.com. Ve čtvrtek psal o okruhu a dnes sepsal tohle ohlédnutí za závodem, které jsem se pokusila přeložit. #NotSureIfPetrovOrTolstoy

Jak jsem poznamenal před začátkem závodního víkendu, Velká Cena Malajsie je jedním z nejzajímavějších a nejméně předvídatelných závodů v celém kalendáři šampionátu. Kvůli horku, kvůli zvýšenému opotřebování pneumatik a proměnlivému počasí je tu prakticky vždy možné čekat něco neobvyklého.

Nyní jsme se o tom přesvědčili znovu.



Na vyvozování závěrů je ještě brzy

Samozřejmě, Ferrari překvapilo. Ale otázky o skutečných možnostech Mercedesu po tomto závodu ještě zůstávají. Bylo viditelné, že opotřebování pneumatik u Ferrari bylo znatelně menší než u soupeřů. V týmu z Brackley se určitě budou snažit porozumět tomu, co je příčinou.

K Vettelovi a Ferrari nemohou být žádné výhrady. Výborná jízda Sebastiana. Tým vše udělal správně a rozhodně si zasloužil vítězství.

Nicméně s konečnými závěry o relativní formě Mercedesu a Ferrari bych počkal. Výsledek závodu ovlivnilo několik faktorů, například brzký výjezd safety-caru. Kdo ví, co by se stalo, kdyby Hamilton zůstal na trati spolu s Vettelem? Bylo by velmi zajímavé sledovat jejich soupeření na stejných pneumatikách…

Závěrečný pit-stop Lewise také trochu překvapil, ale tým měl určitě závažné důvody pro to, aby mu přikázal zajet do pit-lane potřetí za závod. Možná, že Mercedes při trénincích neměl dost času získat všechny nutné informace, vždyť Lewis vynechal téměř jeden a půl pátečního tréninku kvůli technickým problémům.

Myslím, že později, až tým zanalyzuje průběh závodu, po dalších komentářích, budeme moci trochu lépe pochopit, proč v závěru byla vybrána taktika s třemi pit-stopy. Jestli to řešení bylo vynucené nebo tak bylo naplánováno předem.

Jedním z faktorů ovlivňujících strategii se mohl stát úsek, který Hamilton strávil vzadu za pomalejšími piloty. Po výjezdu safety-caru na trať a vlastního pit-stopu Lewise bylo nutné předjet několik soupeřů, což se nevyhnutelně podepsalo na stavu jeho pneumatik. Zatímco Vettel si vytvářel náskok, Hamilton ve stejnou dobu překonával odpor ostatních vozů v provozu a současně zkracoval životnost svých pneumatik.
Vždy, když je třeba předjíždět, odráží se to na stavu pneumatik, a na Sepangu se tato specifičnost projevuje ještě silněji. Trpí jak přední, tak i zadní kola. Udržovat vysoké tempo a pronásledovat pak Vettela na stejné sadě by bylo pro Lewise velmi těžké.

Vzhledem k tomu všemu bych řekl, že až do dalšího vývoje událostí je to vše ještě záhadou. Ano, Ferrari předvedlo výbornou formu, ale nyní je potřeba sledovat, co týmy ukáží v Šanghaji. Tam, pokud bude závod probíhat víceméně klidně, bude trochu lehčí ohodnotit rozložení sil ve vedoucí skupině.

Kromě toho bych zmínil ještě závod Kimiho Räikkönena. Nedařilo se mu hned na začátku kvůli defektu pneumatiky, ale potom bylo jeho tempo velmi dobré, takže potvrdil pokrok Ferrari.

Kimimu se tahle trať líbí. Když jsme v roce 2010 pracovali v Renaultu se závodním inženýrem Markem Sladem, hodně vyprávěl o vztahu Räikkönena k Sepangu. Při poznávací obchůzce trati jsme diskutovali o zatáčkách a ukázalo se, že nám s Kimim sedí ty samé triky a vybíráme si stejné trajektorie. Při tom Mark říkal, že Kimi je jeden z nejlepších pilotů na téhle trati, protože ji má velmi rád a zná všechna její tajemství.

S potrestáním Péreze nesouhlasím

Kromě toho bych chtěl samostatně rozebrat dva incidenty, které vedly k trestům - účastníky obou se stali piloti Force India. Běda, jednoho z nich se zúčastnil i Daniil Kvjat. Nejdříve chci říct, že v jeho konfliktu s Nicem Hülkenbergem plně podporuji pozici sudí FIA, kteří potrestali Daniilova soupeře. Ale tento incident rozebereme na konci - zatím bych se chtěl zastavit u kolize Romaina Grosjeana a Sergia Péreze.

Tady je pro mě souhlasit s verdiktem složité. Pokud se mám na tu situaci podívat z pohledu pilota, pak všechno není tak jednoznačné. Zatáčka, ve které Grosjean atakoval Péreze, se projíždí na plný plyn, ale při tom se tu používá celá šířka trati.

Poté, co Sergio vjel do zatáčky bok po boku s Romainem, na něm už nic nezáviselo. Na plný plyn ho to dál vynášelo na vnější trajektorii. Pokud by narazil na brzdách, efekt by byl spíš dokonce silnější - jako rána do vozu Grosjeana. Kdyby přitom Sergio ubral plyn, prakticky s jistotou by se roztočil.

Můžeme samozřejmě říci, že Pérez mohl ustoupit ve vjezdu do zatáčky a pustit Romaina dopředu, ale já bych na jeho místě udělal taky tak. Pokud by ustoupil bez boje, jak by si potom mohl říkat závodník?
Nechci ospravedlňovat ani jednoho, ani druhého. Ale já bych tento incident uznal jako závodní incident. Přinejmenším bych nedával desetisekundovou penalizaci.

Samozřejmě, Checo nechtěl Grosjeana trefit. Prostě ho to vyneslo na vnější stranu a už nic nemohl dělat. Romainovi po začátku útoku taky nezůstalo moc variant. Oba vjeli do té zatáčky bok po boku uvědomujíce si, že silně riskují. Nikdo už nemohl sundat nohu z pedálu - mohli jen doufat, že se nic nestane. Pro tentokrát se stalo.

Romain taky měl chápat, že útočí po vnější trajektorii, prakticky nenechal Sergiovi místo, a že na opotřebovaných pneumatikách to soupeře může "vyhodit" na jeho stranu. Ale o tom by musel přemýšlet ještě před začátkem manévru.

Takže nesouhlasím se sudími. Vyvarovat se havárii Sergio nemohl a zjevně nenarazil do Romaina úmyslně. Správné by bylo vůbec nikoho netrestat. Je to jen můj názor, ale tohle je můj blog - takže tady se můžu vyjadřovat svobodně. Sudí se usnesli na velmi sporném řešení.

Hülkenberg atakoval Kvjata drze

Nyní se vraťme k incidentu ve druhé zatáčce s účastí Daniila. Už jsem řekl, že vinu za incident nese Hülkenberg - o tom nemůže být pochyb.

Přinejmenším měl možnost si předtím ověřit, že soupeř se nachází v zorném poli. Vždy je lepší pokusit se vyhnout kolizi, a pokud nevidíš, kde se nachází jiný vůz, pak je vždy žádoucí nechat trochu více místa.

Možná, že příště Daniil už nebude tak silně řezat dráhu. Není vinen, ale přece příště bude mít cenu podívat se po soupeři v zrcátkách. Možná, že bych nechal metr, metr a půl asfaltu - aby se tam vešel, ale přitom by nevznikl kontakt. Získat pozici zpět by Nico už stejně nemohl.

Když o tom všem mluvím, znovu zdůrazním: Daniilovi nemůžeme nic zazlívat. Vina leží jen na Hülkenbergovi.
Doufal, že Kvjat je takový milý kluk, že ho nechá vejít do otevřené branky a cítit se potom jako doma… Nepochybně něco popletl. Tady Nico nekontroloval situaci. Útočil příliš agresivně a drze, snažil se vybojovat zpět pozici, která už byla nenávratně ztracená. Za to nakonec zaplatil, když dostal trest.
Předjíždění je vždy riskantní. Bez něj je nemožné dosáhnout úspěchu, ale manévr musí být pokaždé prověřený a vypočítaný na sto procent. Je lepší podívat se do zrcátek a nechat zbytečného půl metru, než riskovat kolizi.

V každém případě, tyto dva incidenty také ozdobily závod. Ukázal se jako uchvacující a výrazný a už se nemůžu dočkat, až uvidím pokračování. Velká Cena Číny začíná za dva týdny.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama